ﺳﻪشنبه 06 خرداد 1399

حقوق شهروندی

حقوق متقابل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با خدمات گیرندگان

 

 وزارت با خدمات‌گیرندگان پیمان می‌بندد در راستای اجرای تکالیف قانونی و نیز انتظارات منطقی این دو از یکدیگر کوشا بوده و بر پایبندی به این حقوق و تکالیف تاکید می‌کند. وزارت ماموریت اصلی خود را صیانت از حقوق مردم می‌داند و از آنها نیز انتظار دارد که در انجام این ماموریت‌ها مشارکت و همکاری کنند. در این صورت می‌توان امیدوار بود که در فضای صمیمانة ناشی از تفاهم و درک متقابل، نارسایی‌ها کاهش و ارتباط ما و شما همواره در فضایی صمیمی مبتنی بر احترام و قانونمندی ادامه یابد.

شما حق دارید:

از ما بخواهید در این امور به شما کمک کنیم:

·         آگاهی از حقوق و تکالیفی که در قوانین و مقررات وزارتخانه برای شما پیش‌بینی شده است.

·         آگاهی از ضوابط حراست، حفاظت، تعمیر، مرمت و احیاء آثار، بناها و مجموعه‌های باارزش فرهنگی تاریخی.

·         معرفي آثار باارزش فرهنگی تاریخی از طریق موزها و نمایشگاه‌ها و نظایر آن.

·         نحوه مشارکت در فعالیت‌های مربوط به شناسایی، حفظ و احیاء میراث فرهنگی و نظارت بر آن.

·         نحوه ایجاد و فعالیت در انجمن‌های میراث فرهنگی در سطح کشور.

·         ارائه خدمات مشاوره‌ای، تحقیقاتی، فنی و آموزشی، فروش توليدات.

·         آموزش فنی و افزایش سطح مهارت و کارایی صنعت صنایع دستی و گردشگری.

·         نحوه اخذ تسهیلات برای ایجاد و توسعه شرکت‌های تعاونی صنایع دستی و کارگاه‌ها، واحدهای تولیدی این‌گونه صنایع و تاسیسات گردشگری.

·         بازاریابی و کمک به توسعه مراکز فروش فرآورده‌های دستی و معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور در داخل و خارج کشور.

·         آگاهي از استانداردها، ضوابط، مقررات و نظام‌نامه‌های ناظر بر احداث، ایجاد، اداره، توسعه و انحلال مراكز اقامتي، هتل مهمانسراها، مجتمع‌های پذیرایی، آژانس‌های خدماتی و مسافرتی و سایر مراکز و مجامع مرتبط با فعالیت‌های گردشگری.

·        

از ما بخواهید در این موارد جانب انصاف را رعایت کنیم:

·         در هنگام مراجعه به واحدها با شما برخورد محترمانه داشته باشیم.

·         برای وقت شما ارزش لازم را قائل شویم.

·         در ارائه خدمت به شما نهایت دقت و تلاش را به منظور انطباق آنها با قوانین و مقررات به کار گیریم.

·         تعهدات قانونی خود را در قبال شما به طور کامل ادا کنیم.

·        

از ما بخواهید به اعتراضات شما در این موارد رسیدگی کنیم:

·         ترتیبی اتخاذ نماییم تا مراجعات مستقیم شما به وزارتخانه تا حد امکان کاهش یابد.

·         حداکثر تلاش برای افزایش کیفیت خدمات و اثربخشی آن‌ها به کار گیریم.

·         به دعاوی شما از ارائه‌کنندگان خدمات و تاسیسات گردشگری با رعایت قوانین و حقوق متقابل رسیدگی کنیم.

·         پیچیدگی موجود در قوانین و مقررات و روش‌های اجرایی آن را تسهیل کنیم.

·        

در مقابل وزراتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از شما انتظار دارد:

·         با حقوق و تکالیف خود، ضوابط و مقررات وزارتخانه (راجع به آثار تاریخی-فرهنگی، تاسیسات گردشگری صنایع دستی و هنرهای سنتی) به طور کامل آشنا شده و آنها را رعایت کنید.

·         از خدمات و امکانات وزارت (موزه‌ها، اماکن تاریخی-فرهنگی، اماکن و جاذبه‌های گردشگری، منسوجات و تولیدات صنایع‌دستی مرکز اسناد و کتابخانه‌ها و ...) به نحو شایسته و منطقی استفاده کنید.

·         سفیر خوبی برای معرفی آثار تاریخی-فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری و هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در داخل و خارج از کشور باشید.

·         قبل از هرگونه سفر تفریحی در قالب تور (در داخل و خارج از کشور) از کیفیت تور، استعلام مجوز دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری از طریق ادارات کل استانی و یا پرتال وزارت، مطالعه قوانین و مقررات مربوطه، اطلاعات کافی را کسب کنید و قوانین و مقررات مربوط به مجازات‌های بازدارنده در رابطه با آثار تاریخی-فرهنگی، حفاری غیرمجاز، استفاده از وسایل فلزیاب، مرمت املاک ثبت‌شده در فهرست

آثار تاریخی ملی و جهانی، و... را مطالعه و رعایت کنید.